Dometics vändning i sikte

Aktieanalys Husbilsförsäljningen har vaknat till liv i USA och frågan är om piggare konsumenter ska väcka även Dometics aktie till liv. Risktagaren väntar inte.

Med rötterna i Electrolux avdelning för fritidsprodukter i allmänhet och kylskåp i synnerhet är Dometic väl förankrat i strategin att erbjuda produkter för en mobil livsstil. Kylskåp och närliggande produkter för husbilar och båtar har länge varit ett stort segment och på senare år har en breddning mot friluftsliv i vidare bemärkelse skett, där det stora förvärvet av amerikanska kylboxföretaget Igloo för över två år sedan var en märkeshändelse.

Men Igloo-köpet, som aviserades i september 2021 och som är Dometics största hittills, blev också något av en vändpunkt för aktien som hade gått urstarkt när pandemin lyfte intresset för hela sektorn. Ganska snart därefter började aktiemarknaden se mindre ljust på bolag med höga skulder, stort konsumentberoende, sällanköpsvaror i produktportföljen och en förvärvsdriven tillväxtstrategi. Bolag som Dometic, helt enkelt.

Sett till den fallande organiska tillväxten och en pressad marginal under 2022 och 2023 är det bara att konstatera att aktiemarknaden var rätt på bollen när kursen började falla redan i slutet av 2021.

Nedgången som höll i sig till mitten av 2022 har sedan övergått till en mer sidledes utveckling på börsen med viss optimism det senaste halvåret, likt börsen i övrigt. Frågan är om aktiekursen visar vägen för en större uppgång nu, precis som den visade vägen för nedgången tidigare.

Det finns åtminstone en del spännande ljuspunkter att ta fasta på i den underliggande marknaden. En sådan är att den viktiga försäljningen av amerikanska fritidsfordon (RV) nu har visat positiv och stigande tillväxt fyra månader på raken.

Visserligen är jämförelsesiffrorna lätta eftersom marknaden störtdök i fjol, men det är ändå ett gott omen för både denna försäljningskanal och för humöret hos konsumenterna. Inte minst eftersom regionen Americas har tyngt med förluster i fjol.

Att konsumenterna kan se fram emot lägre boräntor, lägre inflationstryck och samtidigt ser värdet på aktiesparkontot svälla är viktigt för köplusten när det kommer till den typ av produkter som Dometic säljer. Produkter som förutom kylskåp, kylboxar och minibarer omfattar allt ifrån solpaneler och batterier till luftkonditionerare, tält och sanitetslösningar.

Att lagernivåerna hos återförsäljarna har varit höga är något som har satt extra press på Dometics efterfrågan det senaste året, men förr eller senare uppnås en balans som blir det första steget till att den organiska tillväxten återvänder.

Den cykliska känsligheten som finns hos Dometic har visat sig tydligt de senaste åren, även om bolaget jobbar aktivt med att öka andelen service- och eftermarknad och andelen sällanköpsvaror med lägre prisnivåer. Detta för att få en stabilare försäljningsutveckling när exempelvis båt- och husbilsförsäljningen dyker.

Över tid finns samtidigt en attraktiv och växande marknad för friluftsprodukter som tillsammans med förvärv på den fragmenterade marknaden kan ge bra tillväxttal. Ambitionen är att växa med 10 procent per år över en cykel.

Med stordriftsfördelar och en industrialisering av tillverkningsprocessen är målet att få upp ebita-marginalen till intervallet 18-19 procent, att jämföra med de omkring 13 procent som Dometic uppnått de senaste två åren.

Dometics finansiella mål på medel- till lång sikt

Som synes är skuldmålet att ligga omkring 2,5 gånger ebitda-resultatet och efter ett starkt kassaflöde i fjol tog man sig ner från 3,0 till 2,7 vid årsskiftet. I linje med målet alltså, om man tolkar det lite generöst, men samtidigt en nivå som inte tillåter några stora plattformsförvärv utan att antingen få upp lönsamheten rejält eller att behöva be aktieägarna om pengar för att finansiera ett storköp.

Just nu är det kanske inget problem för aktiemarknaden vill troligen hellre se att den organiska tillväxten återvänder, kompletterat med mindre tilläggsförvärv, än att Dometic blir alltför offensiva.

Analytikerkåren räknar heller inte med någon vidare intäktsuppgång på kort sikt utan ser framför sig en långsam återgång till tillväxt, med små marginalförbättringar som ändå ger bra utslag på ökningen i vinsten per aktie.

  2022A 2023A 2024E 2025E
Omsättning, Mkr 29764 27775 26864 28105
Rörelsemarg. ebit % 11,2 10,3 11,0 12,5
Vinst/aktie, sek 5,6 4,2 5,1 6,5
Utdelning/aktie, sek 1,3 1,9 2,2 2,8
Källa: S&P Global        

 

Med ett p/e-tal på 17 i år som faller till 13 nästa år är värderingen inte hög men heller inte på några extremt nedtryckta nivåer. Väljer man att justera vinsten för avskrivningar på förvärvsrelaterade tillgångar, som inte påverkar kassaflödet, så faller multiplarna ytterligare lite och oavsett vad man tycker om den redovisningsövningen så är värderingen i våra ögon intressant om man tror att Dometic kan uppnå, eller överträffa, förväntningarna på 2025.

Med draghjälp av normaliserade lager, mer positiva konsumenter och de besparingar som bolaget har gjort ser vi det som fullt realistiskt. Och skulle man närma sig de finansiella målen finns mycket uppsida.

Det kan dröja något eller några kvartal innan det vänder på allvar men aktiemarknaden kommer i vanlig ordning att reagera tidigt ifall det kommer fler ljuspunkter från slutmarknaderna. Risken för en trög återhämtning finns där förstås men den är värd att ta tror vi.

Vi landar i ett chansköp på Dometic.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Dometic Group Köp 89,15 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -