Q3: Stark lönsam tillväxt
30 oktober, 07:00
30 oktober, 07:00
Delårsrapport januari - september 2025
Tredje kvartalet 2025
Andra väsentliga händelser
VD har ordet: Stark lönsam tillväxt
Den starka tillväxten och de fortsatta lönsamhetsförbättringarna under tredje kvartalet bekräftar styrkan i vår affärsmodell. Med utgångspunkt i vår beprövade strategi har vi formaliserat uppdaterade finansiella mål som tydligt markerar vårt fokus på fortsatt lönsam tillväxt under de kommande åren.
Utveckling i Nordamerika och Europa driver 41% organisk tillväxt
Vår starka försäljningsutveckling fortsatte in i det tredje kvartalet med en tillväxt om 35 procent, varav 41 procent var organisk tillväxt. Vi ser en stark utveckling på bred front i verksamheten. Nordamerika hade en betydande påverkan på koncernens tillväxt med 58 procents intäktsökning, samtidigt som Europa bidrog materiellt med en tillväxt om 27 procent. Utvecklingen i antalet lyssningar vände till 1 procents ökning. Vår genomsnittliga intäkt per lyssning visar fortsatt god utveckling och ökade med 33 procent till att nå SEK 0,58.
Förbättrad lönsamhetsmarginal till följd av intäktstillväxt
Utifrån ett lönsamhetsperspektiv noterades en fortsatt stabil bruttomarginal om 39 procent. Ökningen i våra operationella kostnader med 19 procent är ett resultat av en fokuserad resursfördelning, inriktad på försäljnings- och marknadsföringsinitiativ som syftar till att främja framtida tillväxt. Med en större intäktsbas och disciplinerad leverans genererade vi ett EBITDA-resultat på 38 MSEK, motsvarande en marginal på 6 procent. Detta motsvarar tre procentenheters förbättring jämfört med samma period under föregående år.
Siktar på 10 procent rörelsemarginal vid 2028
Med en verksamhet som utvecklas enligt plan annonserar vi nu nya finansiella mål för att tydliggöra vårt fokus på värdeskapande. De nya målen innefattar en årlig genomsnittlig organisk försäljningstillväxt (CAGR) som överstiger 15 procent under perioden 2025-2028 och att vi uppnår en rörelsemarginal (EBIT-marginal) på 10 procent år 2028. Marginalmålet är en milstolpe och inte den slutliga destinationen i vår plan.
Övertygelsen om vår tillväxtpotential bygger på vår unika position i en stor och växande marknad där annonsintäkterna fortfarande understiger poddlyssnandet. Vi är globala, har säkrat en ledande ställning i Storbritannien och Norden, samtidigt som vi ser en stor tillväxtpotential i USA och Kontinentaleuropa. Denna positionering kompletteras av en etablerad struktur och disciplin, där vi ser fortsatt förbättrad lönsamhet på våra lokala marknader samtidigt som vi får bättre utväxling på gruppens globala kostnader. Större kampanjer och ökad användning av mindre resurskrävande säljkanaler bidrar till att verksamheten är effektivare än någonsin. Summeringen är ökad skalbarhet och förbättrade marginaler.
De nya målen ersätter samtliga tidigare finansiella mål, även de som gällde för helåret 2025. Samtidigt vill vi understryka att vårt fokus på att uppnå våra tidigare mål om en justerad EBITDA-marginal på 3–5 procent och ett positivt operativt kassaflöde under helåret 2025 kvarstår fullt ut.
Sist men inte minst är vi glada att meddela att Anders Hägg tillträder som ny CFO i januari 2026. Anders kommer att stödja nästa fas i vår utveckling och vi ser fram emot att genomföra vår plan med fortsatt fokus och noggrannhet. Vi står fast vid vårt mål att driva uthållig, lönsam tillväxt och skapa långsiktigt värde för samtliga intressenter.
Greg Glenday
VD
Presentation av rapporten
VD Greg Glenday och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 30 oktober klockan 10:00 (CET) via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen. Länk till presentationen: https://edge.media-server.com/mmc/p/7dq4uuzy
Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och finns tillgänglig på https://investors.acast.com/
För mer information
Emily Villatte, CFO och vice VD, Acast
Tel: +46 76 525 01 42
E-mail: emily.villatte@acast.com
Investor Relations:
Dennis Berggren
Tel: +46 703 00 45 33
E-mail: dennis.berggren@acast.com
Om Acast
Sedan 2014 har Acast utvecklat världens mest kraftfulla marknadsplats för podcasts och byggt upp den teknik som kopplar samman poddkreatörer, annonsörer och lyssnare. Denna marknadsplats omfattar över 140 000 podcasts, 3 300 annonsörer och har över en miljard lyssningar per kvartal. En avgörande faktor är att dessa lyssningar genererar intäkter, var de än sker – via podcastappar eller andra lyssningsplattformar.
Bolaget är verksamt över hela världen och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige. Acast är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ACAST.ST). Certified adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se.
Denna information är sådan information som Acast är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-10-30 07:00 CET.
Bifogade filer
30 oktober, 07:00
Delårsrapport januari - september 2025
Tredje kvartalet 2025
Andra väsentliga händelser
VD har ordet: Stark lönsam tillväxt
Den starka tillväxten och de fortsatta lönsamhetsförbättringarna under tredje kvartalet bekräftar styrkan i vår affärsmodell. Med utgångspunkt i vår beprövade strategi har vi formaliserat uppdaterade finansiella mål som tydligt markerar vårt fokus på fortsatt lönsam tillväxt under de kommande åren.
Utveckling i Nordamerika och Europa driver 41% organisk tillväxt
Vår starka försäljningsutveckling fortsatte in i det tredje kvartalet med en tillväxt om 35 procent, varav 41 procent var organisk tillväxt. Vi ser en stark utveckling på bred front i verksamheten. Nordamerika hade en betydande påverkan på koncernens tillväxt med 58 procents intäktsökning, samtidigt som Europa bidrog materiellt med en tillväxt om 27 procent. Utvecklingen i antalet lyssningar vände till 1 procents ökning. Vår genomsnittliga intäkt per lyssning visar fortsatt god utveckling och ökade med 33 procent till att nå SEK 0,58.
Förbättrad lönsamhetsmarginal till följd av intäktstillväxt
Utifrån ett lönsamhetsperspektiv noterades en fortsatt stabil bruttomarginal om 39 procent. Ökningen i våra operationella kostnader med 19 procent är ett resultat av en fokuserad resursfördelning, inriktad på försäljnings- och marknadsföringsinitiativ som syftar till att främja framtida tillväxt. Med en större intäktsbas och disciplinerad leverans genererade vi ett EBITDA-resultat på 38 MSEK, motsvarande en marginal på 6 procent. Detta motsvarar tre procentenheters förbättring jämfört med samma period under föregående år.
Siktar på 10 procent rörelsemarginal vid 2028
Med en verksamhet som utvecklas enligt plan annonserar vi nu nya finansiella mål för att tydliggöra vårt fokus på värdeskapande. De nya målen innefattar en årlig genomsnittlig organisk försäljningstillväxt (CAGR) som överstiger 15 procent under perioden 2025-2028 och att vi uppnår en rörelsemarginal (EBIT-marginal) på 10 procent år 2028. Marginalmålet är en milstolpe och inte den slutliga destinationen i vår plan.
Övertygelsen om vår tillväxtpotential bygger på vår unika position i en stor och växande marknad där annonsintäkterna fortfarande understiger poddlyssnandet. Vi är globala, har säkrat en ledande ställning i Storbritannien och Norden, samtidigt som vi ser en stor tillväxtpotential i USA och Kontinentaleuropa. Denna positionering kompletteras av en etablerad struktur och disciplin, där vi ser fortsatt förbättrad lönsamhet på våra lokala marknader samtidigt som vi får bättre utväxling på gruppens globala kostnader. Större kampanjer och ökad användning av mindre resurskrävande säljkanaler bidrar till att verksamheten är effektivare än någonsin. Summeringen är ökad skalbarhet och förbättrade marginaler.
De nya målen ersätter samtliga tidigare finansiella mål, även de som gällde för helåret 2025. Samtidigt vill vi understryka att vårt fokus på att uppnå våra tidigare mål om en justerad EBITDA-marginal på 3–5 procent och ett positivt operativt kassaflöde under helåret 2025 kvarstår fullt ut.
Sist men inte minst är vi glada att meddela att Anders Hägg tillträder som ny CFO i januari 2026. Anders kommer att stödja nästa fas i vår utveckling och vi ser fram emot att genomföra vår plan med fortsatt fokus och noggrannhet. Vi står fast vid vårt mål att driva uthållig, lönsam tillväxt och skapa långsiktigt värde för samtliga intressenter.
Greg Glenday
VD
Presentation av rapporten
VD Greg Glenday och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 30 oktober klockan 10:00 (CET) via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen. Länk till presentationen: https://edge.media-server.com/mmc/p/7dq4uuzy
Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och finns tillgänglig på https://investors.acast.com/
För mer information
Emily Villatte, CFO och vice VD, Acast
Tel: +46 76 525 01 42
E-mail: emily.villatte@acast.com
Investor Relations:
Dennis Berggren
Tel: +46 703 00 45 33
E-mail: dennis.berggren@acast.com
Om Acast
Sedan 2014 har Acast utvecklat världens mest kraftfulla marknadsplats för podcasts och byggt upp den teknik som kopplar samman poddkreatörer, annonsörer och lyssnare. Denna marknadsplats omfattar över 140 000 podcasts, 3 300 annonsörer och har över en miljard lyssningar per kvartal. En avgörande faktor är att dessa lyssningar genererar intäkter, var de än sker – via podcastappar eller andra lyssningsplattformar.
Bolaget är verksamt över hela världen och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige. Acast är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ACAST.ST). Certified adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se.
Denna information är sådan information som Acast är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-10-30 07:00 CET.
Bifogade filer
AI-bolagen
Analys
Rapporter
Placera i Schweiz
Svensk ekonomi
AI-bolagen
Analys
Rapporter
Placera i Schweiz
Svensk ekonomi
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 725,75