STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den Hongkongnoterade e-handlaren Alibaba försöker locka etablerade varumärken som säljer på Amazon till sin globala e-handelsplattform Aliexpress, och ser därmed ut att öka sina ansträngningar att expandera på Amazons hemmamarknad.

Det rapporterar Bloomberg News på måndagen.

Aliexpress, Alibabas handelsplattform för marknader utanför Kina, har börjat erbjuda lägre fraktkostnader och tar ut en mindre andel av försäljningen än Amazon, i ett försök att värva fler stora varumärken till sajten, enligt personer med insyn i ärendet.

Aliexpress nya initiativ lanseras i hopp om att attrahera fler kunder och öka försäljningen på nyckelmarknader som Europa och Latinamerika, enligt Bloombergs källor.

Den kinesiska e-handelsplattformen kommer även att dra nytta av det stora antal varumärken som redan finns på Alibabas inhemska plattform T-Mall, tillade de.

Detaljer om hur mycket pengar eller resurser Alibaba satsar på kampanjen uppgavs dock inte.

Aliexpress har redan flera av Kinas största varumärken, inklusive smartphonetillverkaren Xiaomi och Pop Mart International, som gör gosedjur under det globala succévarumärket Labubu.

Alibaba försökte för första gången ta sig in på den amerikanska marknaden för ungefär tio år sedan, men satsningen lyckades aldrig och företaget sålde den amerikanska plattformen till en konkurrent kort därefter.

Den stabila tillväxten för bolagets internationella verksamhet, i kombination med framgångarna för PDD Holdings Temu och H&M-konkurrenten Shein, har dock gett Alibaba blodad tand för att återigen försöka stärka sin närvaro i marknader som USA och Europa.

Aliexpress har varit verksamma i Europa i flera år, utan att göra större avtryck jämfört med Amazon.

Tidigare i år uppgav Alibaba att utvecklingen av artificiell generell intelligens (AGI) är företagets främsta fokus, men e-handel förblir fortsatt bolagets kärnverksamhet.

Alibabas internationella e-handelsenhet rapporterade 19 procent intäktstillväxt och minskade förlusten i det senaste kvartalet, men har fortfarande inte gått med vinst.

Företagets nya försök att växa på den amerikanska marknaden kommer i ett geopolitiskt laddat läge, då tidigare president Donald Trump riktat in sig på kinesiska återförsäljare genom att höja tullarna på småpaket från Kina. Som en följd av detta har Temu valt att erbjuda kraftiga rabatter för att kunna vara konkurrenskraftiga i USA.

Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Amazon.com

Senast

217,56

1 dag %

−1,20%

1 dag

1 mån

1 år

Alibaba Group ADR

Senast

174,02

1 dag %

−1,37%
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,83%

Senast

2 623,51

1 mån
Loading market data...