VÄNTAS INTE ÄNDRA ANNONSMODELL TROTS EU-PRESS
Igår, 16:02
Igår, 16:02
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Meta Platforms väntas inte genomföra ytterligare förändringar i sin modell för personanpassad annonsering, vilket innebär att bolaget med stor sannolikhet kommer att drabbas av nya konkurrensrättsliga åtgärder för EU, samt dagliga böter.
Det rapporterar Reuters, med hänvisning till källor med insyn i ärendet.
Bakgrunden är att Meta i april bötfälldes med 200 miljoner euro för att ha brutit mot unionens så kallade Digital Markets Act under perioden 2023 till 2024. Under denna tid krävde bolaget att användarna skulle välja mellan att antingen se personanpassade annonser, eller betala en abonnemangsavgift. EU menade att denna modell strider mot reglerna i DMA.
I november 2024 gjorde Meta vissa justeringar för att minska mängden personlig data som används i bolagets riktade annonsering, men förändringarna ledde i stället till ytterligare granskning från EU-kommissionen.
Enligt källorna har Meta inga planer på att föreslå ytterligare ändringar, såvida inte omständigheterna förändras. Det kan i så fall leda till nya åtgärder från kommissionen inom de kommande veckorna, inklusive dagliga böter på upp till 5 procent av Metas genomsnittliga dagsomsättning. Ett slutligt beslut har dock ännu inte fattats.
Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt
+46 8 5191 7911
borsdesken.direkt@direkt.se
Igår, 16:02
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Meta Platforms väntas inte genomföra ytterligare förändringar i sin modell för personanpassad annonsering, vilket innebär att bolaget med stor sannolikhet kommer att drabbas av nya konkurrensrättsliga åtgärder för EU, samt dagliga böter.
Det rapporterar Reuters, med hänvisning till källor med insyn i ärendet.
Bakgrunden är att Meta i april bötfälldes med 200 miljoner euro för att ha brutit mot unionens så kallade Digital Markets Act under perioden 2023 till 2024. Under denna tid krävde bolaget att användarna skulle välja mellan att antingen se personanpassade annonser, eller betala en abonnemangsavgift. EU menade att denna modell strider mot reglerna i DMA.
I november 2024 gjorde Meta vissa justeringar för att minska mängden personlig data som används i bolagets riktade annonsering, men förändringarna ledde i stället till ytterligare granskning från EU-kommissionen.
Enligt källorna har Meta inga planer på att föreslå ytterligare ändringar, såvida inte omständigheterna förändras. Det kan i så fall leda till nya åtgärder från kommissionen inom de kommande veckorna, inklusive dagliga böter på upp till 5 procent av Metas genomsnittliga dagsomsättning. Ett slutligt beslut har dock ännu inte fattats.
Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt
+46 8 5191 7911
borsdesken.direkt@direkt.se
Analyser
Rapportperioden
Sveriges ekonomi
Budet på Fortnox
Akelius
Analyser
Rapportperioden
Sveriges ekonomi
Budet på Fortnox
Akelius
1 DAG %
Senast
Mycronic
Igår, 15:37
Veckans vinnare på Stockholmsbörsen
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 545,04