Fonder passar inte bland frukt och grönt

Krönika Ica ska börja sälja fonder igen. På pappret ser det kanske bra ut men fondsparande är betydligt mer komplext än Icas andra produkter. Jag sätter en säck potatis på att det inte kommer fungera.

Tidigare hade Ica ett fondsamarbete med Nordnet som de avslutade i maj 2011. Nu planeras en nystart. Denna gång är det mer i egen regi som gäller.

Fonderbjudandet är uppdelat på två ben, där ett fondtorg är det ena. Det talas om att de kommer erbjuda cirka 30 fonder från 15 olika fondbolag, nästan uteslutande svenska. Det är namnkunniga leverantörer som SEB, AMF och East Capital.

Anledningen till att antalet fondbolag och fonder på torget är förhållandevis litet är att det mesta av spararnas kapital flockas till ett fåtal fonder. Då får Ica också en större andel av förvaltningsarvodet i så kallad kick back-ersättning av fondbolagen. Ica får cirka hälften av förvaltningsavgiften.

Konkurrensen på fondmarknaden är hård. Idag finns Avanza, Nordnet, Fondmarknaden och så erbjuder de flesta banker även externa fonder. SBAB är också på gång, så det kommer inte bli lätt för Ica.

Men så tänker inte Ica eller fondbolagen. Fondbolagen vill sälja och har antagligen gått på Ica:s argument om den starka distributionskraften som Ica sitter på.

Men, de kan väl inte tro att personalen bakom köttdisken både ska prata aktiefond och kycklingfond. Inte heller kassörskorna, för det är väl inte tänkt att man både ska kunna betala för maten och samtidigt sätta igång ett månadssparande. Det kanske är tänkt att göra vid postutlämningen, skulle inte tro det.

Det är till nätet kunderna måste komma. Men även om Ica har drygt 400 000 utgivna bankkort och 1,2 miljoner vanliga Icakort så är det inte många som varit inne på hemsidan. Banken vill inte heller berätta hur många vanliga internetbankkunder de har, vilket brukar betyda att det inte är så många.

Det kan säkert bli roliga reklamfilmer. Jag kan se när Ica-stig & Co fördjupar sig i världens finansmarknader runt mjölken. Och på känt Ica-manér låter de fondbolagen stå för fiolerna när Stig försöker övertala Sebastian att Lannebo Småbolagsfond är bättre än Handelsbanken Latinamerika som Sebastian vill köpa för att karnevalen i Rio är så mycket bättre än Pridefestivalen.

Och som vanligt blir det en film där Ulf och Cindy ondgör sig över hur jäkla svårt det är att det är att välja mellan de externa fonderna. Slutklämmen blir självklart att Ica:s egna fonder är de bästa.

Och där blev fondbolagen blåsta, för Ica-handlarna är nog bland de slugaste affärsmän som finns. Egna fonder är nämligen det andra benet av Icas nya fondsatsning.

Ica har startat tre "egna" fonder, Varlig, Måttlig och Modig. De förvaltas av Catella och det är Catella Fondförvaltning som är fondbolaget. Alla tre fonderna är så kallade fond-i-fonder som företrädelsevis investerar i indexfonder. Det som skiljer fonderna åt är andelen aktiefonder, se tabell.

Den geografiska fördelningen är mer eller mindre konstant, varför fonderna är passiva och kan liknas med indexfonder. Och som indexfonder är de dyra, riktigt dyra. De kostar mer än dubbelt så mycket som de borde göra, om man ser till utbudet av indexfonder på marknaden.

Inriktning/andel%

Modig

Måttlig

Varlig

Sverige

35

21

11

Nordamerika

30

18

9

Europa

15

9

5

Tillväxtmarknader

12

7

4

Asien

5

3

2

Japan

3

2

1

Räntefonder

0

40

70

Årlig Avg%

1,07

0,91

0,66

       

Motiverad avg%

0,5

0,4

0,3

Överpris%

0,6

0,6

0,4

Danske Invest Global Index kostar 0,44 procent per år och kan jämföras med Ica Modig som kostar 1,07 procent. Även om fördelningen inte är densamma så kommer avkastningen över tid bli mycket lik. Sedan finns det räntefonder som kostar 0,15 procent. Av någon anledning har blandfonder alltid kostat mycket mer än de smakar.

Det höga priset kommer också av att det är två parter, Ica och Catella, ska ha sitt. Det är självklart ingen nyhet för Ica. När det gäller mat har de länge pressat sina leverantörer, vissa hävdar till bristningsgränsen, för att de ska få finnas med på hyllorna.

Nu är Ica ute på nya vatten och får snällt ta vad som erbjuds. Men det kostar, vilket de lägger över på kunden. Jag hoppas att svenska fondsparare inser det och väljer något annat. Jag klandrar inte i första hand Catella. Att sätta upp och administrera fonder har blivit betydligt kostsammare de senaste åren, vilket beror på Finansinspektionens hårdare krav.

Det är Ica som inte har gjort hemläxan rätt. Kan man inte erbjuda produkter som är minst lika bra och billiga som existerande, så gör något annat. Om de menar allvar med att skapa kundnytta så hade det varit betydligt bättre att istället sänka matpriserna.

Vem vet, Ica:s nästa drag kanske blir att erbjuda elavtal, till dubbla priset. Men allt går väl inte att sälja med mördande reklam?

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -