Det framgår av ett pressmeddelande.
Av engångskostnaden är cirka hälften kassaflödespåverkande och återbetalningstiden är 2-2,5 år, mätt som årliga kostnadsbesparingar i förhållande till engångskostnaden.
Åtgärderna kommer få viss positiv effekt på de operationella kostnaderna under 2018, och full effekt 2019, heter det.
Skånska Byggvaror har stark och lönsam verksamhet i kategorier relaterade till trädgårdsbyggnader, som uterum och växthus, enligt Byggmax.
"De senaste årens satsningar på att bredda verksamheten har dock medfört ökad komplexitet, ökade kostnader, och ett minskat fokus på att utveckla kärnverksamheten", heter det.
Skånska Byggvaror ska nu fokusera på "garden living", det vil säga uterum, växthus, och relaterade tillbehör för trädgårdsbyggnader.
Flera initiativ har redan tagits, så som investeringar för att stärka e-handelskompetensen och den egna produktportföljen samt minskad försäljning av mindre lönsamma produkter utanför kärnverksamheten. Kategorier utanför kärnverksamheten inkluderar dörrar, fönster, garagedörrar, arkivskåp, badrumsmöbler, bastu, förvaring, och garderober. Vidare har bolaget påbörjat omstrukturering av kostnadsbasen för att sänka operationella kostnader.
"De åtgärder vi nu genomför är ett viktigt steg mot att skapa en modern ledare inom 'garden living'", säger Byggmax vd Mattias Ankarberg.
Därmed blir 2018 ett omställningsår för Skånska Byggvaror.
"Vi förväntar oss lägre försäljning som följd av mindre marknadsföring av produkter utanför kärnverksamheten, investeringar för att genomföra den strategiska planen, och att avsluta 2018 med en starkare kärnverksamhet och lägre operationella kostnader", säger Mattias Ankarberg.