Fortsatt tufft för konsumentbolagen

Aktier Inflation och höjda räntor utmanar konsumentbolagen. Trots det har flera av bolagens aktier stigit i år. Placera har gått igenom utvecklingen och värderingen för 15 konsumentrelaterade aktier.

Efter fortsatta utmaningar med inflation ser vi hur Fed, ECB och svenska Riksbanken ännu inte pausat räntehöjningarna. Även om det nu börjar diskuteras eventuella räntetoppar har den svenska konsumenten nu en väsentligt högre levnadskostnad än tidigare. Nu har nästan samtliga bolag rapporterat för första kvartalet, och den försvagade köpkraften börjar synas i siffrorna bland majoriteten av de konsumentrelaterade bolagen.

Bolag Vinstförändring Q123 Kursutveckling, iår*
Axfood -30% -12%
BHG Group neg. -35%
BioGaia 52% 25%
Boozt neg. -5%
Byggmax neg. -37%
Cloetta -50% 4%
Dometic -33% 3%
electrolux B neg. 19%
Fenix Outdoor -17% -2%
Husqvarna 0% 24%
Mips -70% 23%
New Wave 45% 2%
Nobia neg. -30%
Synsam Ej rapporterat 7%
Thule -48% 28%
Källa: Kvartalsrapporter & Infront, kurser 08/05/2023

 

Trots att majoriteten av bolagen rapporterat lägre vinster än fjolårets första kvartal, har flera av aktierna levererat en positiv kursutveckling i år. Många av aktierna hade en usel utveckling under fjolåret, samtidigt som flertalet är bland börsens mest blankade aktier.

De två lönsamma bolagen som växt vinsten under första kvartalet är Biogaia och New Wave. I första kvartalet rapporterade Biogaia en omsättningsökning på nästan 30 procent samtidigt som vinsten växte över 50 procent. Framför allt hade bolaget stora framgångar med försäljningen i USA där produkterna bland annat säljs via Amazon. Med en betydande försäljning i utländsk valuta har Biogaia även gynnats av den svaga kronan.

New Wave - Kursgraf tre år

New Wave inledde året med en tydlig vinsttillväxt i första kvartalet. Vinsten växte med 45 procent samtidigt som rörelsemarginalen förbättrades jämför med första kvartalet i fjol och rapporterades till 14,7% (11,8%). Trots att aktien har gått väldigt bra senaste åren, handlas den fortfarande på låga vinstmultiplar utifrån analytikernas vinstförväntningar kommande år. Börsen är sannolikt tveksam till att bolaget lyckas växa vinsten i samma takt som senaste åren och ser förmodligen risker i en minskad efterfrågan och försämrade marginaler.  

Bolag Utv. i år* Utv. 1 år PE23E PE24E P/E - Snitt 5år    N.skuld/Ebitda R12**
Axfood -12% -14% 23 21 24,1 1,9
BHG Group -35% -81% - 16 31,3 12,1
BioGaia 25% -10% 35 30 38,1 -3,6
Boozt -5% 14% 31 24 57,5 0,2
Byggmax -37% -57% 11 08 8,8 3,4
Cloetta 4% -14% 15 11 21,8 2,3
Dometic 3% -14% 13 11 28,0 3,8
Electrolux B 19% 8% 24 10 1,6 8,3
Fenix Outdoor -02% -6% 15 13 25,9 0,8
Husqvarna B 24% 0% 18 15 22,3 2,6
Mips 23% -14% 77 51 90,1 -2,3
New Wave 2% 28% 11 10 12,2 1,4
Nobia -30% -62% 15 10 -295,2 6,1
Synsam 7% -34% 19 13 25,5 2,4
Thule 28% -16% 26 20 26,1 1,8
Källa: Factset & Börsdata, kurser 08/05/2023

 

BHG Group, som främst säljer bygg- och heminredningsprodukter på nätet gick ut med en vinstvarning för första kvartalet redan i slutet på mars (innan kvartalets slut). I kvartalet minskade försäljningen organiskt med nästan 17 procent. Försäljningsutveckling förklaras enligt bolaget av en fortsatt svag efterfrågan och stora lager i marknaden. I början på maj köpte en av bolagets segmentchefer (Christian Eriksson) totalt 600 000 aktier för totalt 6,6 miljoner kronor.

Byggmax, som också är verksamma inom bygghandel, har haft det utmanande senaste åren. Aktien toppade strax över 90 kronor i slutet på 2021, och handlas nu på cirka 30 kronor. Efter en kraftig nedgång i aktien värderas den nu till 8 gånger den förväntade vinsten för nästa år. I mitten på april presenterades bolagets nya VD Karl Sandlund, som närmast kommer från Academedia.

Framförallt är det Mips som sticker ut värderingsmässigt med ett P/e-tal på över 50 för nästa års förväntade vinst. Förutom Mips, är det Biogaia, Axfood och Thule som har bland de högre vinstmultiplarna på förväntade vinster för nästa år. Förutom det gemensamma att de värderas på höga vinstmultiplar, är det även aktierna som i år levererat bäst avkastning med uppgångar runt 25 procent. Samtliga av dessa bolag har dessutom försäljning på en global nivå.

Mips - Kursgraf tre år

Av de 15 konsumentrelaterade bolagen är det BHG, Electrolux och Nobia som har högst skuldsättning i relation till EBITDA. Både Mips och Biogaia hade per utgången av första kvartalet nettokassa. Biogaia hade per utgången av första kvartalet likvida medel om nästan 1,6 miljarder kronor samtidigt som de lång- och kortfristiga skulderna uppgick till 200 miljoner kronor. Boozt har justerat för leasingskulder (556 miljoner kronor) en nettokassa som per utgången av första kvartalet uppgick till 455 miljoner kronor.

Utmaningarna för de konsumentrelaterade bolagen lär rimligtvis fortsätta ett par kvartal till. Börsen har dock sannolikt diskonterat en hel del vinsttapp även om några av aktierna fortsatt handlas på höga multiplar. Det är även tydligt att vissa av bolagen lyckas väldigt bra trots att yttre förutsättningar utmanat deras vinster. Samtidigt som vissa bolag klarat sig bra under svåra förutsättningar är det även tydligt att börsen väljer att premiera de bolagen med låg skuldsättning och en historik av lönsamhet.

*Utveckling i procent exklusive utdelningar

**Nettoskuld / EBITDA är ett nyckeltal som visar relationen mellan nettoskulden och resultatet före räntekostnader, skatter, nedskrivningar och avskrivningar. Uppgifterna om Nettoskuld/EBITDA är hämtade från analysverktyget Börsdata där leasingskulder beräknas som räntebärande skulder.

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -