Airbus är ett europeiskt jätteföretag som designar och tillverkar både civila och militära flygplan, helikoptrar, drönare och satelliter.
Under tisdagen mottog Airbus den största flygplansorder som hittills gjorts i historien. Indiska flygbolaget Indigo lade en beställning på ofattbara 500 flygplan av typen A320 under flygmässan i Paris. Planen kommer inte att kunna levereras förrän efter 2030.
Airbus problem just nu är knappast orderläget. Redan innan tisdagens megaorder dignade bolagets orderböcker med uppdrag. Sammantaget hade Airbus redan innan ordrar på drygt 7200 flygplan.
Frågan är om de ens kommer att kunna leverera alla dessa flygplan. I mitten av nästa decennium är det nämligen tänkt att flyget ska bli klimatneutralt genom att nya flygplan ska drivas av grön vätgas.
Sannolikt kommer det dock att komma ytterligare en ännu grönare version av populära A320 innan det är dags för de första vätgasdrivna planen.
Dessutom har Airbus problem med att få upp tillverkningstakten till den nivå som krävs. Produktionen lider fortfarande av eftersläpningarna som orsakades av pandemin.
Idag ligger bolaget långt under sina produktionsprognoser. Tanken var att man redan nu skulle ha producerat 65 A320-plan per månad. Det målet väntas nu först uppnås i slutet av nästa år. 2026 väntas produktionstakten nå 75 A320 per månad.
Det som idag är Airbus grundades 1970. Bolaget skapades av regeringarna i Frankrike och Tyskland. Den brittiska regeringen var också länge med men valde att dra sig ur strax innan projektet förverkligades eftersom de inte trodde på det kommersiellt.
Målet var att skapa en konkurrent till de amerikanska flygplansjättarna Boeing, McDonnell Douglas och Lockheed.
Enskilda europeiska flygbolag var för små för att kunna konkurrera. Förhandlingarna för att dra igång en europeisk flygplansjätte började vid flygshowen i Paris 1965.
Första steget var att ta fram ett plan som kunde transportera minst hundra passagerare till korta till medellånga distanser och till en låg kostnad.
Modellen A300 var det första flygplan som utvecklades och togs i drift 1974. Modellen tillverkades fram till juli 2007 och gjordes i 561 exemplar.
Cirka en tredjedel av dessa är fortfarande i drift. Många av planen är dock ombyggda till fraktflygplan och många används av logistikjätten Fedex.
| 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Omsättning MEUR | 58 763 | 64 136 | 72 707 | 82 794 |
Rörelsemarginal | 9,58% | 9,49% | 10,30% | 11,40% |
Vinst/aktie EUR | 5,4 | 5,64 | 7,05 | 8,77 |
Utdelning EUR | 1,8 | 2,02 | 2,51 | 3,11 |
Källa: Marketscreener | | | | |
| | | | |
2022 omsatte Airbus 58,8 miljarder euro. I år väntas omsättningen öka till 64,1 miljarder euro.
Knappt 70 procent av omsättningen genereras från försäljningen av civila flygplan.
Försvars- och rymddelen står för 20 procent och Airbus helikopterdel stod för drygt 10 procent.
Geografiskt fördelas omsättningen till Europa med 41 procent, Asien 26 procent, Nordamerika 17 procent, Mellanöstern 6 procent och Sydamerika 2 procent.
Vinsten per aktie väntas i år öka med drygt 10 procent till 2 euro.
Hittills i år har Airbusaktien klättrat 19 procent. Sett under de senaste tolv månaderna är uppgången 40 procent.
15 av 20 analytiker sätter köp på aktien och den genomsnittliga riktkursen ligger på 145 euro.
Det som fortsatt långsiktigt talar till Airbus fördel är den svaga konkurrensen inom segmentet flygplan som kan transportera över 100 passagerare.
Dessutom Airbus visat sig ha betydligt bättre kvalitetskontroller än värsta rivalen Boeing. Deras konkurrensmodell till A320NEO är 737-MAX (som nu bytt namn till 737-8200 efter två hemska haverier som berodde på mjukvarufel och utebliven pilotundervisning.
Utöver det har Boeing haft problem med produktionskvaliteten på sina plan. Det i sin tur har gynnat Airbus ännu mer.
Samtidigt har Airbus framgångsrikt förnyat A320-familjen så att den drar mellan 15 och 20 procent mindre bränsle per passagerare jämfört med de ursprungliga modellerna.
På längre sikt arbetar Airbus med att ta fram flygplan som ska drivas klimatneutralt med vätgas.
I bästa fall kan dessa börja flyga om lite drygt tio år.
Airbus befinner sig för närvarande i angenäm situation med enorm efterfrågan och lite eller ingen konkurrens. Med sitt ambitiösa modellprogram kommer de sannolikt också att bli först med vätgasdrivna flygplan, vilket ytterligare kan komma att stärka deras marknadsposition.
Till det negativa ska räknas deras problem att få upp produktionstakten på önskad nivå.
Allt sammantaget talar dock det mesta för att Airbusaktien kommer att vara stark under de kommande åren.
Följ mig på gärna Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn,TwitterYouTube och på Soundcloud