MÖJLIGHET ÖPPNA FLER BUTIKER ÄN VI FÅR LÄGEN FÖR - VD
Idag, 16:27
Idag, 16:27
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Dagligvarukoncernen Axfood ser möjligheter att växa genom att etablera nya butiker och bättre förutsättningar för att få butikslägen kan underlätta expansionsplanen.
Det säger Axfoods vd Simone Margulies i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i samband med torsdagens kapitalmarknadsdag.
Hon hänvisar till att Boverket, tillsammans med Konkurrensverket, fått i uppdrag av regeringen att förbättra förutsättningarna för etablering av dagligvarubutiker.
"Vi har möjlighet att etablera fler butiker än vi har fått lägen för. Om det blir enklare att etablera butiker öppnar det för möjligheter för oss", säger hon.
För innevarande år står Axfood fast vid sin prognos om att koncernen ska etablera 10-15 egenägda butiker.
Willys har satt upp ett mål för de kommande åren om att etablera 10 Willys-butiker per år, men exakt hur etableringstakten för hela koncernen kommer att se ut framöver vill inte Simone Margulies uppge.
"Vi brukar ge en årlig prognos kring butiksöppningarna i vår bokslutsrapport", säger hon.
Inför kapitalmarknadsdagen uppgav Axfood att de finansiella målen, om att växa mer än marknaden och ha en rörelsemarginal på minst 4,5 procent, ligger fast.
Samtidigt påpekar bolaget att marginalen, bland annat som en följd av investeringar, legat under målnivån de senaste åren.
Finns det förutsättningar för er att förbättra marginalen till målnivån framöver?
"Det är ett långsiktigt mål, men om vi tittar på det första halvåret i år och räknar bort City Gross ligger vi på ungefär 4,4 procent", påpekar Simone Margulies och fortsätter:
"Sedan har vi målsättningen att City Gross ska nå lönsamhet under andra halvan 2026."
Vändningen inom City Gross går i stort enligt plan, enligt Axfood-vd:n.
"När vi förvärvade City Gross visste vi att det skulle bli ett stort omställningsarbete. Första steget i det är att nå lönsamhet, för att sedan fortsätta att förbättra lönsamheten och växa."
Dessutom ska Axfood fortsätta att trimma sina lagernivåer i Bålsta, vilket innebär en hävstång till hela koncernen, enligt Axfood-vd:n.
"Bålsta ger oss en konkurrenskraft på 200-300 miljoner kronor på årsbasis och under andra kvartalet taktar vi inom det intervallet, men närmare de 200 än de 300 miljoner kronorna. Det tar ett tag att trimma in", säger Simone Margulies.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
Idag, 16:27
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Dagligvarukoncernen Axfood ser möjligheter att växa genom att etablera nya butiker och bättre förutsättningar för att få butikslägen kan underlätta expansionsplanen.
Det säger Axfoods vd Simone Margulies i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i samband med torsdagens kapitalmarknadsdag.
Hon hänvisar till att Boverket, tillsammans med Konkurrensverket, fått i uppdrag av regeringen att förbättra förutsättningarna för etablering av dagligvarubutiker.
"Vi har möjlighet att etablera fler butiker än vi har fått lägen för. Om det blir enklare att etablera butiker öppnar det för möjligheter för oss", säger hon.
För innevarande år står Axfood fast vid sin prognos om att koncernen ska etablera 10-15 egenägda butiker.
Willys har satt upp ett mål för de kommande åren om att etablera 10 Willys-butiker per år, men exakt hur etableringstakten för hela koncernen kommer att se ut framöver vill inte Simone Margulies uppge.
"Vi brukar ge en årlig prognos kring butiksöppningarna i vår bokslutsrapport", säger hon.
Inför kapitalmarknadsdagen uppgav Axfood att de finansiella målen, om att växa mer än marknaden och ha en rörelsemarginal på minst 4,5 procent, ligger fast.
Samtidigt påpekar bolaget att marginalen, bland annat som en följd av investeringar, legat under målnivån de senaste åren.
Finns det förutsättningar för er att förbättra marginalen till målnivån framöver?
"Det är ett långsiktigt mål, men om vi tittar på det första halvåret i år och räknar bort City Gross ligger vi på ungefär 4,4 procent", påpekar Simone Margulies och fortsätter:
"Sedan har vi målsättningen att City Gross ska nå lönsamhet under andra halvan 2026."
Vändningen inom City Gross går i stort enligt plan, enligt Axfood-vd:n.
"När vi förvärvade City Gross visste vi att det skulle bli ett stort omställningsarbete. Första steget i det är att nå lönsamhet, för att sedan fortsätta att förbättra lönsamheten och växa."
Dessutom ska Axfood fortsätta att trimma sina lagernivåer i Bålsta, vilket innebär en hävstång till hela koncernen, enligt Axfood-vd:n.
"Bålsta ger oss en konkurrenskraft på 200-300 miljoner kronor på årsbasis och under andra kvartalet taktar vi inom det intervallet, men närmare de 200 än de 300 miljoner kronorna. Det tar ett tag att trimma in", säger Simone Margulies.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån Direkt
Guld-rallyt
Börsen idag
Fed
Analyser
Fonder
Billerud
Försvarsboomen
Aktieråd
IPO-marknaden
Guld-rallyt
Börsen idag
Fed
Analyser
Fonder
Billerud
Försvarsboomen
Aktieråd
IPO-marknaden
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 634,84