Rémy Cointreau minskar försäljningen i andra kvartalet och sänker prognosen för helåret
30 oktober, 08:07
30 oktober, 08:07
Franska spritjätten Rémy Cointreau redovisade en försäljning som minskade organiskt med 11,0 procent under det andra kvartalet 2025/26, vilket enligt bolaget markerar årets svagaste punkt i ett fortsatt utmanande marknadsklimat. Bolaget justerar samtidigt ned sin helårsprognos.
Försäljningen var 268,8 miljoner euro. Väntat var 273,3 miljoner euro, enligt konsensus från bolaget.
För halvåret uppgick den rapporterade försäljningen till 489,6 miljoner euro, en nedgång med 8,3 procent, motsvarande en organisk minskning med 4,2 procent. Försäljningen i Americas ökade med 12,8 procent tack vare en stark utveckling för cognac, medan APAC-regionen föll med 14,8 procent på grund av svagare marknad i Kina och ogynnsamma kalendereffekter kopplade till den senarelagda Mid-Autumn-festivalen. EMEA noterade en nedgång med 9,2 procent, tyngd av svag konsumtion och hård konkurrens.
Bolaget sänker nu sin prognos för helåret 2025/26. Den organiska försäljningstillväxten väntas ligga mellan oförändrad och låga ensiffriga tal, jämfört med tidigare förväntan om medelensiffrig tillväxt. Den organiska utvecklingen för rörelseresultatet (COP) väntas minska i intervallet låga tvåsiffriga till mid-teens, från tidigare prognos om en nedgång i de lägre ensiffriga nivåerna.
Division | Q2 2025/26 | Q2 2024/25 | Förändring | Organisk förändring |
Cognac | 168,9 | 206,0 | -18,0 % | -13,5 % |
Liqueurs & Spirits | 96,6 | 105,9 | -8,8 % | -5,3 % |
Partner Brands | 3,4 | 4,8 | -29,2 % | -28,7 % |
Totalt | 268,8 | 316,7 | -15,1 % | -11,0 % |
newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
30 oktober, 08:07
Franska spritjätten Rémy Cointreau redovisade en försäljning som minskade organiskt med 11,0 procent under det andra kvartalet 2025/26, vilket enligt bolaget markerar årets svagaste punkt i ett fortsatt utmanande marknadsklimat. Bolaget justerar samtidigt ned sin helårsprognos.
Försäljningen var 268,8 miljoner euro. Väntat var 273,3 miljoner euro, enligt konsensus från bolaget.
För halvåret uppgick den rapporterade försäljningen till 489,6 miljoner euro, en nedgång med 8,3 procent, motsvarande en organisk minskning med 4,2 procent. Försäljningen i Americas ökade med 12,8 procent tack vare en stark utveckling för cognac, medan APAC-regionen föll med 14,8 procent på grund av svagare marknad i Kina och ogynnsamma kalendereffekter kopplade till den senarelagda Mid-Autumn-festivalen. EMEA noterade en nedgång med 9,2 procent, tyngd av svag konsumtion och hård konkurrens.
Bolaget sänker nu sin prognos för helåret 2025/26. Den organiska försäljningstillväxten väntas ligga mellan oförändrad och låga ensiffriga tal, jämfört med tidigare förväntan om medelensiffrig tillväxt. Den organiska utvecklingen för rörelseresultatet (COP) väntas minska i intervallet låga tvåsiffriga till mid-teens, från tidigare prognos om en nedgång i de lägre ensiffriga nivåerna.
Division | Q2 2025/26 | Q2 2024/25 | Förändring | Organisk förändring |
Cognac | 168,9 | 206,0 | -18,0 % | -13,5 % |
Liqueurs & Spirits | 96,6 | 105,9 | -8,8 % | -5,3 % |
Partner Brands | 3,4 | 4,8 | -29,2 % | -28,7 % |
Totalt | 268,8 | 316,7 | -15,1 % | -11,0 % |
newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Investmentbolagen
Rapportsäsongen
AI-bolagen
Analys

Placera i Schweiz

Svensk ekonomi
Investmentbolagen
Rapportsäsongen
AI-bolagen
Analys
Placera i Schweiz

Svensk ekonomi
Lifco
7 november, 18:28
Lifcos VD köper aktier
Mowi
7 november, 18:01
Över en miljon laxar döda på Mowis anläggning
Investor A
7 november, 17:41
Sur avslutning på börsveckan – Raysearch rapportrusade
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 733,11
