Hennes & Mauritz redovisar ett rörelseresultat på 6.247 miljoner kronor för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2013/2014.
Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 6.154 miljoner kronor.
Bruttomarginalen blev 54,0 procent, jämfört med förväntade 54,2 procent.
Försäljningen uppgick till 48.982 miljoner kronor, något som redan var känt via bolagets månadsrapporter.
H&M:s försäljning inklusive moms beräknas under september öka med 1 procent.
"Det exceptionellt varma vädret i september har försenat starten på höstsäsongen", skriver bolaget.
Enligt SME Direkt räknar analytikerna med att försäljningen ska stiga med 3,6 procent under september. I september i fjol ökade försäljningen med 11 procent.
Klädbolaget upprepar sin målsättning att öppna cirka 425 nya butiker netto under verksamhetsåret 2015/2016.
Kina och USA uppges precis som tidigare kommer bli de marknader under 2015/2016 med flest nya butiker.
Nästa verksamhetsår planerar bolaget att öppna fyra till fem nya H&M-marknader däribland Colombia, Island och Kazakstan, vilket är en upprepning av tidigare avsikter.
Även två nya onlinemarknader ska öppna nu under hösten; Kanada och Sydkorea, vilket är enligt plan.
"För 2017 planeras en fortsatt snabb utrullning av nya H&M-onlinemarknader", heter det i rapporten