Husqvarna, som bland annat tillverkar trädgårdsprodukter, redovisar ett rörelseresultat på 431 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2016.
Enligt SME Direkts sammanställning förväntades ett rörelseresultat på 416 miljoner.
Husqvarnas omsättning uppgick till 7.349 miljoner kronor. Här var 7.254 miljoner väntat.
Utvecklingen i det för Husqvarna säsongsmässigt mindre tredje kvartalet var generellt i linje med bolagets egna förväntningar, skriver vd Kai Wärn i delårsrapporten.
Rörelsemarginalen steg till 5,9 procent (SME 5,7%).
"De negativa valutaeffekterna kunde motverkas och samtidigt skapades utrymme för investeringar i lönsamma tillväxtsatsningar på områden som kommer att vara viktiga de närmaste åren", skriver vd:n.
Försäljningen i divisionen Husqvarna ökade 5 procent valutajusterat och den europeiska marknaden bibehöll enligt bolaget sin goda tillväxtutveckling.
"Försäljningsnedgången i divisionen Gardena var väntad givet de gynnsamma väderförhållanden som rådde i Centraleuropa förra året, men begränsades dock till -6 procent på grund av en lyckad lansering av ett nytt sortiment handverktyg", skriver Kai Wärn
Kostnadsbesparingarna och effektiviseringarna i divisionen Consumer Brands fortskrider enligt plan, dock något överskuggad av negativ valutapåverkan och effekten av att försäljningen varit 10 procent lägre justerat för valutakursförändringar. Den säsongsdrivna rörelseförlusten minskade till 80 miljoner kronor (-119) och marginalen förbättrades till -5.2 procent (-7.0%).
Divisionen Construction levererade en rörelsemarginal på 14.9 procent (14.1%).